منبت کاری با چوب یکی از ظریفترین صنایع دستی است که تلفیقی از هنر و حوصلۀ هنرمندانی است
که با مواد اولیۀ ارزان و ساده ،محصولاتی با ارزش خلق میکنند.
هنرمندانی که با چند قلم و اسکنه ای فلزی ذهنیات خود را با خطوط کوفی،نقوش اسلیمی،ختایی،گل
و مرغ....روی چوب کنده کاری می کنند.
این هنر دستی نماد احساس،ادراک،اندیشه و خلاقیت هنرمندان که با ذوق و سلیقۀ سرشار ، اثر هنری
را ابداع می کنند.

ایرانیان باستان همچنان که در هنر نقاشی و کنده کاری و حجاری پیش از دیگر اقوام به موفقیت هایی
دست یافته بودند،به تدریج به فنون و ظرافت هنری این رشته نیز آشنایی پیدا کرده اند.
مهرهای استوانه یی مربوط به آریایی ها همراه با نقوش بسیار زیبا و حک صور و اشکال مختلف بر
روی آنها از هنرهای ارزندۀ قوم آریایی است که نمونه هایی از آنها مربوط به چند هزارسال قبل باقی
مانده است.سامیها این هنر را از ایرانیان باستان تقلید و اقتباس کرده و بعدها وسیلۀ فینیقیها به یونا
راه یافته است.از ملت سونیگری(سومر) نیز تاکنون مهره های حکاکی شدۀ بسیاری به دست آمده است
و مسلم می دارد که آشوری ها و سپس یونانی ها از آنها این هنر را فراگرفته اند.
سابق بر این مغرضان فرهنگ و تمدن ایرانی چنین وانمود می کردند که هنر حکاکی و منبت کاری متعلق
به یونانی ها بوده است. ولی با کشف مهرهای استوانه ای مربوط به شش هزار سال پیش از میلاد
دیگر چنین ادعایی رنگ و رویی ندارد و تعصب داشتن و غیر علمی بودن نشریۀ آنها را آشکار ساخته
است.
پادشاهان ایران از قدیم وسیلۀ مهرهای استوانه ای که به طرز هنرمندانه ای حکاکی میشد،فرمانهای
لازم را صادر میکردند و علامات و سنبلهایی نیز به مناسبت امور مختلف بر روی این مهرها حک
میکردند.
گرچه تعداد زیادی از این مهرهای حکاکی شدۀ مربوط به آریایی ها و قبل از روی کارآمدن شاهنشاهی
هخامنشی موجود است،اما متاسفانه از مهرهای دورۀ هخامنشی زیاد به دست نیامده است.
هنرمندان ایرانی با ذوق و قریحۀ خاص خود ،سنگهای عقیق و زیبای الوان برای حکاکی انتخاب کرده
و صورتها و اشکال مورد نظر را به طور برجسته بر روی عقیق حکاکی و تراشکاری می کرده اند.
از آثار مختلف،نمونه های بسیار زیبایی از هنر حکاکی و نقاری مربوط به هخامنشیان ،مانند سکۀ
داریک(دریک) به دست آمده است.
حکاکی این سکه ها نشان میدهد که استادان حکاک،با شیوه ها و سبکهای مختلف این هنر آشنایی
داشته و آموزش ها و فنون لازم را کسب کرده اند.
با توجه به پیشرفت کلی هخامنشیان بخصوص در معماری و تزئینات مربوط به آن و حکاکی هایی که
بر روی ظروف و سکه ها بصورت کنده کاری برروی تمثالها و تصاویر به دست آمده باید قبول کرد که
نحوۀ فراگیری و آموزش این هنر در این زمان به نحو قابل ملاحظه ای پیشرفت داشته است.
علاوه براین در روی بسیاری از سرستونها و اشیاء فلزی و گچ بریها،ریزه کاریهای هنری بسیار جالبی
به چشم میخورد که به حق باید گفت استادکاران و هنرمندان این دوره دستگاه و وسایل منظم آموزشی
برای تعلیم این هنرها داشته اند.

در زمان اشکانیان نیز این هنر اصالت خود را حفظ کرده ،چنان که از روی سکه های مختلف و اشیاء
فلزی و کنده کاری های این دوره میتوان به پایداری و رواج این هنر در زمان پارتیان پی برد.
هنر حکاکی و منبت کاری و نقاری این دوره نه تنها تحت تاثیر هنر یونانی قرار نگرفته،بلکه دنبالۀ هنر
هخامنشی است. از آثار و بقایایی که از دهکده های پارتی واقع در مغان آذربایجان کشف شده
نمونه هایی از هنر حکاکی و منبت کاری این عهد را به دست میدهد، که مهارت و استادی سازندگان
آنها را بخوبی آشکار میسازد.
در موارد مختلف هخامنشیان و اشکانیان جنبه های ارزنده و مفید هنر ملل مختلف را گرفته و با هنر
اصیل ایرانی تلفیق نموده و شاهکارهای هنری مستقل و نوینی را خلق و ابداع کردند و سبک تازه ای
را به وجود آوردند که نشان دهندۀ تحول هنری در این دوران است.
استادان پارتی اشکال و صور گوناگون را بصورت مراسم مذهبی و یا جنگ تن به تن برروی ابزار و
ادوات ،کنده کاری میکردند.بقایایی از این ابزار و کنده کاری ها در کوه خواجه نشان میدهد که هنرمندان
پارتی با ظرافت هرچه بیشتر در خلق آثار بدیع به صورت کنده کاری، گچبری،منبت کاری مهارت پیدا کرده
و دانش خاص هنری خود را در این آثار جلوه گر ساخته اند.
در زمان ساسانیان هنر منبت کاری و حکاکی توسعه و ترقی بیشتری داشته و بر تعدد و تنوع آنها افزوده
شده است.ساسانیان در نگاهداشتن و بهتر ساختن و افزودن به میراث هنری نیاکان خود اهتمام ورزیده
و در پایداری و تحول آنها به آیندگان کوشا بوده اند.
علاوه بر انواع حکاکی ها و کنده کاری هایی که در دوره های قبل به آنها اشاره شد و در زمان ساسانیان
ترقی و تکامل یافت،انواع مدال های نقره ای شاهنشاهان ساسانی به طرز بسیار جالبی ساخته میشده
است.از جمله مدالهای نقره یی بهرام سوم به شکل بیضی میباشد که در وسط آن نیم رخ بهرام با تاج
و تزئینات حک شده و یکی از زیباترین نوع حکاکی و نمونۀ پیشرفت این هنر درآن دوران است.
از حکاکی های دیگر دورۀ ساسانی مهره های استوانه یی متعددی است که بیشتر مربوط به خسرو پرویز
است.این مهره ها برروی عقیق و سنگهای گرانبهای دیگر به طرز جالب و زیبایی حکاکی شده و در
حال حاضر در موزۀ آرمیتاژ لنین گراد نگه داری میشود.
ریزه کاری های هنر حکاکی این دوره حاکی از پیشرفت و تکامل آموزش هنری و وجود هنرمندان ماهر
و چیره دستی است که از دانشهای مربوط به این رشته از هنرها آگاهی کامل داشته و مدتها تحت نظر
استادان فن به آموختن و فراگیری فنون لازم قرار می گرفتند.

بعد از ظهور اسلام و با توجه به شیوع روحیۀ ساخت مراکز و مساجد اسلامی،هنرمندان ایرانی جزء
اولین کسانی بودند که تمامی توان و استعداد خویش را صرف تزئین مساجد کردند و به موازات هنرنمایی
کاشیکاران و گچبرها، منبت کاران نیز آثاری چون رحل قران،منبر،در و پنجرههایی که نشان دهندۀ ذوق
و هنر بود،را خلق کردند.
منبت کاری مانند خاتم کاری در دوران صفویه ره پیشرفت و ترقی را به سرعت پیمود و هنرمندان منبت کار
آثار بسیار زیبایی در این دوره از خود باقی گذاردند.
ولی در دورۀ قاجاریه به علت عدم توجهی که به هنر و هنرمندان شد، این هنر نیزدر بوتۀ فراموشی ماند
و رو به انحطاط نهاد،تا این که با ظهور سلسلۀ پهلوی هنر منبت نیز مانند سایر صنایع مورد توجه قرار
گرفت و موجبات احیای این هنر فراهم گشت.
یک فرد با ذوق و علاقمند به این هنر،اگر بخواهد برای اولین بار با فنون و اصول منبت کاری آشنا شود
و به فراگرفتن این هنر اشتغال ورزد باید گام نخستین را از کوی طراحی بردارد و پس از آن با آشنایی
کامل به انواع چوبها و وسایل کار و آموختن فن درودگری،هنر مشبک را تعقیب و فنون موزائیک
کاری،معرق کاری،رنگ کاری و رویه کوبی را فراگیرد .
